
Liefdevol Begrenzen
“Dat softe gedoe is toch niet geschikt voor onze complexe doelgroep” is een uitspraak die we als trainers vaker horen bij een eerste kennismaking met de principes van Gentle Teaching. Het is echter een grote misvatting dat Gentle Teaching alleen maar gaat om knuffelen en tutten.
Integendeel: een begeleider zorgt juist goed voor iemand door grenzen te stellen die veiligheid en duidelijkheid bieden. Begrenzen helpt mensen met een kwetsbaarheid om zich veilig te voelen, te leren en zich verbonden te weten.
Liefdevol begrenzen doe je niet met straf of afstand, maar juist door nabij te blijven. Je gebruikt je leermiddelen—je ogen, je handen, je stem en je aanwezigheid—om verbinding te houden terwijl je richting geeft.
- Ogen: Met zacht oogcontact laat je zien dat je er bent, zonder dreiging. Je kijkt uitnodigend, niet afwijzend.
- Handen: Je houdt je handen open en zichtbaar, en begeleidt iemand rustig met een zachte hand op de schouder of een open handgebaar.
- Stem: Je spreekt kalm en warm, met een vriendelijke toon, ook als je “nee” zegt.
- Aanwezigheid: Je blijft fysiek dichtbij zonder te dwingen. Je straalt rust en betrouwbaarheid uit.
- “Ik zie dat je boos bent, en ik blijf bij je. Maar we gaan nu niet slaan.”
- “Je mag nee zeggen, maar we gaan het wél samen doen.”
- “Ik help je kiezen wat nu wel kan.”
Liefdevol begrenzen is daarmee geen tegenstrijdigheid, maar een vorm van warme zorg en betrokkenheid.